21. март 2011.

Preminuo poslednji čuvar srpske podmornice

Poslednji komandant i nekadašnji član posade podmornice „Nebojša“ Ivan Mišković preminuo je u Beogradu u 92. godini. Njegovim odlaskom je definitivno zaokružena priča o prvoj i poslednjoj srpskoj podmornici koju je Kraljevina SHS kupila u Engleskoj 1928. godine. Ivan Mišković bio je jedan od prvih članova ratne posade podmornice, i njen poslednji komandant, dok je bila u sastavu Jugoslovenske armije FNRJ.

Kraljevska vrhovna komanda je u Engleskoj kupila dve moderne podmornice - „Nebojša“ i „Hrabri“, i tamo poslala odabranu posadu na obuku. Posle uspešne obuke, prvih vožnji i ronjenja, naše podmornice su doplovile u Kotor 8. aprila 1928. godine.

- Doček podmornica bio je veličanstven. Prve pozdrave podmorničarima poslao je hidroavion, a zatim i cela flota kraljevske mornarice. Niko od Kotorana nije hteo da odveže podmornice sa doka da bi otplovile u plave dubine, pa je to učinila jedna lepa dama koja je šetala rivom - opisivale su novine ovaj istorijski događaj.

Kako je, u međuvremenu, Kraljevina SHS kupila još dve podmornice, mornarica je ušla u Drugi svetski rat sa četiri broda za ronjenje do dubine od 50 metara. Od četiri kraljevske podmornice, samo je „Nebojša“ preživeo Drugi svetski rat.

Isplovio je iz Kotora 17. aprila 1941. za Grčku. Tokom rata, podmornica je plovila vrlo kratko pod jugoslovenskom zastavom i pod komandom britanske mornarice. Kada je oštećena početkom 1942, služila je u luci na Malti za obuku savezničkih protivpodmorničkih brodova i aviona. Maja 1942. godine, Ivan Mišković je zvanično postavljen za zapovednika „Nebojše“, sa zadatkom da čuva podmornicu.

U međuvremenu, veći deo posade podmornice „Nebojša“ raspušten je i premešten na druge dužnosti. Jedini jugoslovenski oficir koji je ostao na podmornici u luci Valeta na Malti, što je i bio preduslov da na podmornici i dalje stoji jugoslovenska zastava, bio je kapetan Ivan Mišković.

- Podmornica „Nebojša“ je otegljena sa Malte u Bari, a potom krajem avgusta 1945. dovučena u Split. Tokom 1946. izvršen je njen remont i podmornice a je zavedena u flotnu listu Jugoslovenske ratne mornarice pod novim imenom „Tara 801“. Jedno vreme bila je u Splitu, da bi naposletku bila prebačena u Pulu, gde je služila za obuku prvih posleratnih podmorničara - piše u mornaričkoj biografiji podmornice.

Kapetan bojnog broda Ivan Mišković se oženio se Francuskinjom i dobio prvog sina, Mišela 1946, ali je ostao bez čina

- Komunističkoj vlasti moj otac je bio sumnjiv, pa je 1946. godine uhapšen i zatvoren kao kraljev oficir. Bio je u zatvoru tri meseca, oduzet mu je čin kapetana bojnog broda i degradiran je. Da bismo preživeli, otac je završio studije ekonomije i radio kao ekonomista. Međutim, u duši je Ivan Mišković bio i dalje podmorničar i komandant „Nebojše“. - priča njegov drugi sin Petar, rođen 1950. godine.

Kada je podmornica „Nebojša“ 1955. godine povučena iz upotrebe, rashodovana, isečena i bačena u staro gvožđe, njen komandant Ivan Mišković bio je samo anonimni ekonomista u Beograd. On je jedini srpski oficir koji je bio kapetan kraljevske i komandant partizanske podmornice. Smrću Ivana Miškovića, poslednjeg komandanta srpske podmornice, istorijska priča o „Nebojši“ preselila se u legendu.

ORDEN ZA KOMANDANTA
Moj otac je rehabilitovan posle šest decenija, kada mu je država Srbija 2004. godine uručila orden zasluga za narod. U međuvremenu, potomak poslednjeg komandanta podmornice piše knjigu, a RTS priprema televizijsku emisiju o „Nebojši“ i mom ocu - otkrio nam je Petar Mišković, koga smo telefonom pronašli u Parizu, gde je otišao po brata Mišela. Obojica će u sredu doći u Beograd da sahrane oca.




Nebojša posle sudara sa Pracatom


Fotografija iz Aleksandrije


Tehnički podaci za podmornice klase L

Нема коментара:

Постави коментар