24. јануар 2010.

Umetnost kroz vekove

Sredinom druge polovine prošlog veka, kada je filatelija dostigla najveću popularnost, svake godine je birana najlepša marka. Jugoslovenska i srpska filatelija imala je izuzetnu čast da 1968. godine za najlepšu poštansku marku na svetu bude proglašena marka „Triglav viđen sa Bohinja” iz tradicionalne serije „Umetnost u Jugoslaviji kroz vekove – Jugoslovensko slikarstvo 19. veka” za koju je grafičku obradu uradio Andreja Milenković, akademski slikar iz Beograda. Marka je štampana u Bečkoj državnoj štampariji u kombinaciji heliogravure i duboke linijske štampe. Andreja Milenković rođen je u Leskovcu, gimnaziju završio u Pirotu, a Akademiju primenjenih umetnosti u Beogradu u klasi profesora Mihaila S. Petrova. Autor je mnogih dela iz svih oblasti primenjenih i likovnih umetnosti. U stvaralačkom opusu izuzetno je zapažen period posvećen kreiranju poštanskih maraka. Autor je preko pet stotina likovnih rešenja za poštanske marke, koje su reprodukovane u preko sto miliona primeraka.

U tadašnjem Birou za poštanske marke zaposlio se 1958. godine. Već sledeće godine skrenuo je na sebe pažnju stilizovanim grafičkim rešenjem za slet Društva za telesno vaspitanje „Partizan”. Bio je kreator naših maraka skoro trideset godina. Poslednja marka za koju je uradio likovno rešenje posvećena je 50-godišnjici Internacionalnih brigada, izdata je krajem 1986. godine.

Bogata stvaralačka aktivnost Andreje Milenkovića bila je protkana posebnom dinamikom, u kojoj su se smenjivala raznovrsna rešenja, ideje bogate inventivnošću, koja je svedočila o slobodi inspiracije, o širini stilskog registra i likovnog dometa. Njegov osećaj za sintezu osnovnih elemenata poštanske marke je jedinstven. Zato je Milenković u svojoj bogatoj i dugoj karijeri kreatora poštanskih maraka razvio široke stvaralačke mogućnosti umetnika koji je dorastao svakom motivu, svakoj zamisli, od najjednostavnijih do najsloženijih, zadržavši stalno istaknuto mesto u ovoj grani primenjenih umetnosti kod nas.

Milenković je kreator svih naših izdanja na temu Evropa – CEPT u periodu od 1969. godine, kada je izašla prva serija, do 1984. godine. Početkom sedamdesetih godina prošlog veka postao je vodeći dizajner jugoslovenskih maraka, tako da se okušao u skoro svim filatelističkim tematikama.

Milenkovićev repertoar stvaralaštva se ne završava na kreiranju poštanskih maraka. Bavio se pedagoškim radom i novinarstvom. Jedan je od utemeljivača Udruženja likovnih umetnika primenjenih umetnosti i dizajnera Srbije, a dugo i njen predsednik, kao i likovni urednik i pokretač sindikalnog glasila „Poštar”.

Uradio je brojna grafička rešenja naziva i logotipa naših preduzeća. Ostaće upamćen i kao likovni autor svih stepena ordena „Svetog Save”, najvišeg priznanja koje dodeljuje Srpska pravoslavna crkva. Likovno je kreirao i novčanice Narodne banke Jugoslavije.

Period Milenkovićevog rada bio je ispunjen grozničavom aktivnošću tako da je i dobitnik brojnih priznanja poput Sedmojulske nagrade iz 1959, Zlatne plakete 1964. godine, Spomen plakete grada Beograda 1974. godine, kao dve godišnje i jedne jubilarne nagrade ULUPUDS-a. Poseban uspeh ostvario je 1969. godine osvojivši na Međunarodnom salonu Paris/CEPT 69 treću, četvrtu i osmu nagradu.

Bio je i politički aktivan. Milenković je jedan od osnivača Demokratske stranke u Pirotu, gradu svog detinjstva i gimnazije.

Umro je u Beogradu 2005. godine ostavivši svoje delo među filatelističkim albumima i zbirkama, ali ne samo tu.

Нема коментара:

Постави коментар