8. децембар 2009.

Doplatne marke 2008.

Izdavanjem doplatnih maraka i njihovom obaveznom upotrebom na šalterima pošta širom Srbije prikupljaju se novčana sredstva namenjena institucijama i fondovima koji pružaju medicinsku ili ekonomsku pomoć. Emitovanje doplatnih maraka vrši se na osnovu odluke koju je donela vlada, odnosno odgovarajuće ministarstvo. Odluka određuje kada će marka biti emitovana, koliko dugo će biti u opticaju, njenu nominalnu vrednost, tiraž i naziv humanitarne organizacije kojoj će biti uplaćena novčana sredstva.

Datum izdavanja doplatne marke određuje se na osnovu vremena trajanja humanitarne akcije. Doplatna marka obično se koristi jednu nedelju ili mesec dana. Izdanja namenjena za izgradnju Hrama Svetog Save ili, ranije, za izgradnju Hilandara, emitovana su više puta i mogu da budu u opticaju i po nekoliko meseci.

Nominala doplatne marke može iznositi najviše do 50 odsto poštarine za pisma prve stope težine u unutrašnjem saobraćaju. Kako je nominala ovih maraka 20 dinara, doplatne marke ne mogu da imaju veću nominalu od 10 dinara. Sve doplatne marke iz ove godine imale su nominalu 10 dinara. Doplatne marke se obavezno koriste u unutrašnjem poštanskom saobraćaju za slanje pisama i paketa, osim za štampane stvari i sekograme za slepa lica koje predaju otvorene.

Prva doplatna marka 2008. godine emitovana je 21. januara i namenjena je borbi protiv trgovine ljudima. Ostvareni prihod koristila je Služba za koordinaciju zaštite žrtava trgovine ljudima pri Zavodu za vaspitanje dece i omladine u Beogradu. U upotrebi je bila nedelju dana. Sledeća doplatna marka emitovana je tek 21. aprila povodom 90 godina od proboja Solunskog fronta. Novčana sredstva od prodaje koristila je opština Mionica za sanaciju i rekonstrukciju trga i spomenika vojvodi Živojinu Mišiću. Bila je u obaveznoj upotrebi do 7. maja. Njen tiraž, kao i prve marke, iznosi 750.000 komada. Doplatna marka za Nedelju Crvenog krsta emitovana je 8. maja, u tiražu od 350.000 komada, i bila je u upotrebi nedelju dana. Dve doplatne marke za izgradnju Hrama Svetog Save emitovane su 16. maja. Prva je korišćena do sredine jula, do utroška, a druga do 13. septembra, dokle je bila u obaveznoj upotrebi.

Ukupan tiraž je 12 miliona komada. Doplatna marka povodom Nedelje solidarnosti, u tiražu od 750.000 komada, bila je u upotrebi od 14. do 21. septembra. Povodom Dečje nedelje doplatna marka je emitovana 6. oktobra. Tiraž marke je 450.000 i korišćena je do 12. oktobra. Već sledećeg dana emitovana je marka za borbu protiv raka. Bila je u opticaju do kraja oktobra, u tiražu od 1.200.000 komada. Ranijih godina ovo izdanje bilo je u upotrebi tokom celog marta. Poslednja doplatna marka u ovoj godini – „Izgradimo TV toranj na Avali” emitovana je 3. novembra. U obaveznoj upotrebi je bila do 29. novembra. Kao motiv korišćena je umetnička slika Olje Ivanjicki. Tiraž je 3.000.000 komada. Nacrte za doplatne marke radili su M. Kalezić, N. Skočajić, M. Pavlović i A. Kostić. Marke su štampane u Zavodu za izradu novčanica u Beogradu ili u novosadskoj štampariji „Forum” ofset tehnikom u šalterskim tabacima od 100 komada.

Нема коментара:

Постави коментар